نقره با روکش رادیوم چه مزایایی دارد؟، در بخش های قبلی در مورد انواع روکش نقره با شما صحبت کردیم. در این قسمت تنها به بررسی رادیوم و روکشی که از این فلز زیبا بر روی سطوح نقره و البته طلا کشیده می شود خواهیم پرداخت.

نقره با روکش رادیوم چه مزایایی دارد؟، در بخش های قبلی در مورد انواع روکش نقره با شما صحبت کردیم. در این قسمت تنها به بررسی رادیوم و روکشی که از این فلز زیبا بر روی سطوح نقره و البته طلا کشیده می شود خواهیم پرداخت. همانطور که در بخش نقره روکش دار مناسب است یا بدون روکش؟ اشاره کردیم، رادیوم فلزی سخت است و به عنوان روکشی بر روی نقره که فلزی نرم و قابل سایش است استفاده میشود.

نکاتی که بهتر است در مورد روکش رادیوم بدانید:

1- رادیوم چیست؟

رادیوم سفیدترین و ارزشمندترین فلزی است که به عنوان روکش روی جواهرات استفاده می‌شود. این فلز نادرتر از طلا یا پلاتینیوم است و سفیدتر از نقره است.

رادیوم فلزی بشدت کم یاب است و معمولاً به عنوان یک زیرمحصول از معادن پلاتین استخراج می‌شود. رادیوم از همان گروه فلزاتی که پلاتینیوم از آن‌ها می‌آید (که به عنوان گروه پلاتین شناخته می‌شوند)، که شامل پلاتین، رادیوم، آیریدیوم، روتنیوم، ازمیوم و پالادیوم است.

درخشندگی بی‌نظیر، بازتاب‌پذیری و زیبایی رادیوم، استفاده از این فلز را برای صنایع خودروسازی، روشنایی و آینه‌ها و همچنین جواهرات جذاب کرده است.

2- آیا رادیوم حساسیت زا است؟

رادیوم ضد حساسیت است زیرا حاوی فلز نیکل نیست. در واقع این فلز نیکل است که میتواند بر روی پوست حساسیت ایجاد کند. پس اگر میخواهید از حساسیت پوستی در امان بمانید بهتر است اگر از جواهراتی که از آلیاژ نیکل درست شده اند استفاده کنید، از نوع روکش رادیوم آن استفاده کنید. 


3- آیا رادیوم هم به مانند نقره کدر می شود؟

رادیوم کدر نمی شود. رادیوم بدون نیکل است، بنابراین اکسید نمی‌شود. رادیوم فلزی سخت است و در برابر خردگی مقاوم است و زنگ نمی‌زند. به دلیل اینکه فلز رادیوم سخت است( به مانند طلا و نقره نرم نیست)، نیازی به آلیاژ با فلزات دیگر مانند نیکل یا مس ندارد که با گذر زمان، اکسید می‌شوند.


4- نقره با روکش رادیوم چیست؟

نقره با روکش رادیوم، نقره استرلینگی است که با رادیوم پوشیده شده تا سفیدتر و درخشان‌تر شود. نقره یک فلز نرم است، بنابراین رادیوم از خط افتادگی و یا ساییدگی آن محافظت می‌کند. باید بدانید که نقره جامد بسیار نرم است پس  نمی‌توان با آن جواهر ساخت، بنابراین شامل 92.5٪ نقره و 7.5٪ فلزات دیگر مانند مس، نیکل یا ترکیبی از این دو می‌شود ( عیار 925). وجود مس و نیکل در نقره استرلینگ( نقره با عیار 925) میتواند باعث اکسید شدن نقره شوند( تیره شدن نقره). اما اگر این نقره استرلینگ را با رادیوم آبکاری کنیم از اکسید شدن محافظت میکند. 



زنجیر نقره ایتالیا , مدل فیگارو , زنجیر نقره , نقره , خرید نقره , روکش طلا سفید , ایتالیا , گالری نقره لمیا , زنجیر فیگارو, فیگارو ایتالیا , خرید گردنبند نقره ایتالیا , زنجیر نقره فیگارو , فیگاررو ایتالیا , خرید گردنبند فیگارو, گردنبند فیگارو
نقره بدون روکش رادیوم ( نقره استرلینگ)

 

 

زنجیر نقره ایتالیا , مدل کارتیه , زنجیر نقره , نقره , خرید نقره , روکش طلا سفید , ایتالیا , گالری نقره لمیا , کورب , کارتیه , زنجیر کارتیه ایتالیایی , نقره ایتالیا

نقره روکش رادیوم 



5- کدام بهتر است؟ نقره روکش رادیوم یا نقره بدون روکش ( نقره استرلینگ)؟

انتخاب جواهرات نقره با روکش رادیوم و یا نقره بدون روکش (نقره استرلینگ) بستگی به سلیقه دارد. نقره بدون روکش  (نقره استرلینگ) بدلل اینکه شامل نیکل و مس است ممکن است با گذر زمان اکسید شود و پوست بدن شما را سبز کند. اما وقتی با یک لایه از رادیوم پوشیده شود، نقره بهتر می‌شود.

رادیوم پوست شما را از مقدار کمی از نیکل موجود در نقره استرلینگ محافظت می‌کند و خطر اکسید شدن را برطرف می‌کند.


 


 



6- تفاوت رادیوم و پلاتین در چیست؟

رادیوم و پلاتین هر دو از فلزات گرانبها و نقره‌ای رنگ هستند. رادیوم با پلاتین استخراج می‌شود و هر دو کمیاب و ارزشمند هستند. رادیوم حتی کمیاب‌تر از پلاتین است و قیمت بسیار بالاتری دارد. اما وقتی ضخامت رادیوم بیشتر از 1.0 میکرون می‌شود، شکننده می‌شود، بنابراین یک جواهرساز نمی‌تواند یک قطعه را کاملاً از رادیوم بسازد.

پلاتین قابل تغییر شکل‌تر است( انعطاف پذیر و قایل چکش خردن) و وقتی ضخیم است شکسته نمی‌شود. از آن برای ساخت جواهراتی که آسان نگهداری شود و مقاوم باشد استفاده می‌شود.


تقاوت رنگ رادیوم و طلا سفید در این تصویر به خوبی مشخص است.

تقاوت رنگ رادیوم و طلا سفید
از راست: روکش رادیوم / طلا سفید / طلای زرد

 



7-  تفاوت رادیوم و طلا در چیست؟

رنگ، تفاوت اصلی و مهم بین رادیوم و طلا است (طلا دارای رنگ زرد گرم است در حالی که رادیوم رنگ نقره‌ای خنثی دارد). هر دو فلز مقاوم، گرانبها و هزینه‌بر هستند.

جواهرات می‌توانند از طلای محکم، همانند پلاتین، ساخته شوند؛ در حالی که رادیوم تنها برای پوشش دادن به فلزات دیگر استفاده می‌شود. مگر اینکه بخواهید جواهرات طلا خود را نقره‌ای کنید، آبکاری طلای زرد با رادیوم توصیه نمی‌شود چرا که به مروز زمان و با فرسودگی روکش رادیوم، طلا از زیر رادیوم نمایان می‌شود.

به همین منظور قبل از اینکه طلای زرد با روکش رادیوم آبکاری شود، با فلزات اغلب سفید ترکیب می شود تا رنگ سفید بگیرد و پس از آن با رادیوم روکش می شود. 


8- تفاوت قیمتی طلا و رادیوم

هزینه رادیوم دو برابر یا بیشتر از طلا است.

9- آیا طلا سفید همان رادیوم است؟

بیشتر جواهرات طلا سفید در بازار تجاری در واقع پوشیده شده با رادیوم است. اگر جواهرات “طلا سفید” شما نقره‌ای درخشان است، احتمالاً یک لایه رادیوم دارد. اگر دارای حاشیه زرد روشن است، احتمالاً بسیار زیاد طلا سفید است. اما داشتن جواهرات طلا سفید پوشیده شده با رادیوم بد نیست (پوشش رادیوم ارزش و مقاومت را افزایش می‌دهد.)

  • زیبایی و درخشندگی بیشتر
  •  دوام بیشتر
  • ضد حساسیت
  • کیفیت بالا
  • غیر سمی

  • اصول نگهداری دارد
  • در صورت عدم رعایت اصول نگهداری، نیاز به تمدید آبکاری دارد
  • هزینه آبکاری رادیوم بر اساس وزن نقره/طلا محاسبه می شود ولی بهتر است بدانید که زیاد ارزان نیست!

نقره روکش رادیوم

1- مدت زمان مقاومت آبکاری رادیوم چقدر است؟

معمولاً، آبکاری رادیوم یک سال دوام می‌آورد. ( با توحه به نوع تگهداری و طریقه مصرف) باید آماده باشید که جواهرات خود را هر سال مجدداً آبکاری کنید.

اگر جواهرات آبکاری شده با رادیوم خود را روزانه مصرف کنید، ممکن است بعد از 6 ماه نیاز به آبکاری دوباره داشته باشد. اما اگر جواهرات آبکاری شده با رادیوم خود را برای مناسبت‌های ویژه نگه دارید، ممکن است بتوانید چند سال صبر کنید تا مجدداً آبکاری کنید.

بهترین روش برای اینکه بفهمید جواهرات آبکاری رادیوم شما نیاز محدد به آبکاری دارد، نگاه کردن به آن است. اگر می‌توانید فلز پایه (نقره زیر آبکاری رادیوم) را ببینید، زمان آن رسیده است که دوباره آبکاری کنید.

همچنین زمان جایگزینی پوشش دادن رادیوم به نوع جواهرات بستگی دارد. یک حلقه آبکاری رادیوم زودتر از یک گردنبند روکش رادیوم ، به آبکاری مجدد نیاز پیدا میکند.

2- چگونه جواهرات نقره ای پوشیده شده با رادیوم را تمیز کنیم؟

توصیه ما این است که سعی نکنید جواهرات آبکاری رادیوم را به طور منظم تمیز کنید زیرا مالیدن باعث سریع‌تر شدن فرسایش رادیوم خواهد شد.

اما اگر تصمیم به تمیز کردن گرفتید از مواد شیمیایی خودداری کنید. همچنین از یک دستمال نرم برای پاک کردن استفاده کنید که باعث ایجاد اصطکاک زیاد نشود. اگر جواهرات روکش رادیوم شما درخشندگی خود را از دست داده، احتمالاً فرسوده شده و زمان آبکاری آن فرا رسیده است.

3- از چه موادی برای تمیز کردن استفاده کنیم؟

نقره روکش دار را با آب گرم و صابون مایع ملایم (مانند صابون ظرفشویی عاج) تمیز کنید. بلافاصله با یک پارچه صاف کننده نرم بشویید و خشک کنید تا از باقی مانده مواد معدنی در آب جلوگیری شود. هرگز از مواد شیمیایی روی اقلام رادیوم خود استفاده نکنید. هرگز از خمیردندان استفاده نکنید و هرگز با مسواک تمیز نکنید




چگونه از جواهرات روکش دار مراقبت کنیم؟


 

سرویس نقره تنیسی , دستبند تنیس , گردنبند تنیسی , گالری نقره لمیا , خرید نقره , خرید گردنبند نقره زنانه, خرید نقره , گردنبند تنیس , نقره چین
 

 

  • جلوگیری از خراش روی سطح روکش توسط اجسام تیز و سخت 
  • جلوگیری از تماس مواد شیمیایی و سفید کننده با روکش نقره 
  • عدم استفاده از نقره در استخر و یا حتی حمام ( کلر داخل آب برای روکش مضر است) 
  • عدم تماس عطر و ادکلن با سطح روکش دار نقره و فعالیت های اینچنین که می تواند به روکش آسیب وارد کند.

منبع: qevon.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*