نقره روکش دار مناسب است یا بدون روکش؟

نقره روکش دار مناسب است یا بدون روکش؟/ انواع روکش در زیورآلات نقره، افرادی که قصد خرید زیورآلات نقره را دارند معمولا با اصطلاخاتی مانند: نقره روکش طلا سفید، نقره روکش طلا زرد ، نقره با روکش روزگلد و یا روکش رادیوم، و … روبرو شده اند. در این مقاله میخواهیم در مورد نقره روکش دار صحبت کنیم تا هنگام خرید با اطلاعات بیشتری بتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نقره فلزی نرم است

همانطور که قبلا اشاره شدنقره فلزی نرم و انعطاف پذیر است و براحتی می تواند رد اثر انگشت را به خود بگیرد. از این رو برای ساخت زیورآلات نقره از آلیاژ آن که با عیار 925 و بنام استرلینگ است استفاده می شود. ( در بیشتر مواقع) 

اما باید بدانید نقره فلزی است خاصیت اکسید شدن دارد یعنی اگر در مجاورت هوای مرطوب قرار بگیرد ممکن است به رنگ تیره در بیآید. البته نباید نگران این موضوع باشید چرا که همانطور که قبلا اشاره کردیم این مشکل براحتی قابل حل است. و می توان با استفاده از یک دستمال و نرکیبی از آب و مایع ظرفشویی، رنگ نقره را مثل روز اول زیبا و درخشان کرد

از این رو بدلیل جلوگیری از اکسید شدن نقره ( تیره شدن) و همچنین زیبایی و درخشندگی، روی جواهرات نقره را با روکشی از طلا  می پوشانند. البته روکشی طلا یا آبکاری طلا که دارای سه رنگ است ترکیبی از طلا و فلزی دیگر است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.


 
از راست: رز گلد، طلا سفید، طلایی

رنگ های اصلی روکش 
  • طلا سفید ( ترکیب طلا و یک فلز سفید رنگ ) / یا آبکاری رادیوم
  • طلایی ( ترکیب طلا و یک فلز)
  • رزگلد  ( ترکیب طلا و یک فلز)

باید توجه داشت که آبکاری دارای استاندارها و شرایط نگهداری خاص است تا مشکلی برای آن پیش نیاید اما در حالت کلی بهتر است به آن اشاره کنیم که:

1- استحکام آبکاری طلا سفید بر روی نقره به مراتب بیشتر از باقی موارد است.

2- استحکام آبکاری طلا بر روی نقره پایین است. ( استحکام این آبکاری بر روی استیل بالا است)


 

یک انگشتر نقره ، قبل و بعد از آبکاری رادیوم

از جمله مواردی که نباید حتی با جواهرات نقره روکش دار انجام دهید بدین شرح است: 
  • جلوگیری از خراش روی سطح روکش توسط اجسام تیز و سخت 
  • جلوگیری از تماس مواد شیمیایی و سفید کننده با روکش نقره 
  • عدم استفاده از نقره در استخر و یا حتی حمام ( کلر داخل آب برای روکش مضر است) 
  • عدم تماس عطر و ادکلن با سطح روکش دار نقره و فعالیت های اینچنین که می تواند به روکش آسیب وارد کند.

 

 

با توجه به موارد فوق باید بدانید که انتخاب نوع جواهرات نقره روکش دار و یا بدون روکش بستگی زیادی به سلیقه شما، آب و هوای محل سکونت شما و میزان عرق بدن شما دارد. 

 

 

نقره بدون روکش دارای رنگ طبیعی نقره است و طرفداران سرسخت خود را دارد. اما در برخی موارد با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه محل سکونت، و همچنین میزان عرق بدن هر فرد و البته علاقه مندی به شکل و شمایل و درخشندگی نقره روکش دار، افراد می توانند از این نوع نقره با روکش استفاده کنند. 

اگر به دنبال یک حلقه، گردنبند، گوشواره و یا نیم ست با کیفیت بالا در رنگ نقره ای براق که درخشندگی خاصی دارد  هستید، در این صورت جواهرات آبکاری با رادیوم (طلا سفید) انتخاب بهتری است. پوشش رادیوم از ضربه‌های شدید محافظت می‌کند و سنگ‌های قیمتی اطراف زیورآلات نقره را روشن تر میکند و زیبایی بیشتری به آن می بخشد.

 


محصولات نقره آبکاری شده طلا سفید یا رادیوم عرضه شده در فروشگاه اینترنتی زیورآلات نقره لمیا، دارای کیفیت بالای آبکاری شرکتی است. اگر در این زمینه سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما مطرح کنید.  


 

 

نکاتی که بهتر است در مورد روکش رادیوم بدانید:

 

 

 

1- رادیوم چیست؟

رادیوم سفیدترین و ارزشمندترین فلزی است که به عنوان روکش روی جواهرات استفاده می‌شود. این فلز نادرتر از طلا یا پلاتینیوم است و سفیدتر از نقره است.

رادیوم فلزی بشدت کم یاب است و معمولاً به عنوان یک زیرمحصول از معادن پلاتین استخراج می‌شود. رادیوم از همان گروه فلزاتی که پلاتینیوم از آن‌ها می‌آید (که به عنوان گروه پلاتین شناخته می‌شوند)، که شامل پلاتین، رادیوم، آیریدیوم، روتنیوم، ازمیوم و پالادیوم است.

درخشندگی بی‌نظیر، بازتاب‌پذیری و زیبایی رودیم ، استفاده از این فلز را برای صنایع خودروسازی، روشنایی و آینه‌ها و همچنین جواهرات جذاب کرده است.

 

2- آیا رادیوم حساسیت زا است؟

رادیوم ضد حساسیت است زیرا حاوی فلز نیکل نیست. در واقع این فلز نیکل است که میتواند بر روی پوست حساسیت ایجاد کند. پس اگر میخواهید از حساسیت پوستی در امان بمانید بهتر است اگر از جواهراتی که از آلیاژ نیکل درست شده اند استفاده کنید، از نوع روکش رادیوم آن استفاده کنید. 


3- آیا رادیوم هم به مانند نقره کدر می شود؟

رادیوم کدر نمی شود. رادیوم بدون نیکل است، بنابراین اکسید نمی‌شود. رودیم قلزی سخت است و در برابر خردگی مقاوم است و زنگ نمی‌زند. به دلیل اینکه فلز رادیوم سخت است( به مانند طلا و نقره نرم نیست)، نیازی به آلیاژ با فلزات دیگر مانند نیکل یا مس ندارد که با گذر زمان، اکسید می‌شوند.

4- نقره با روکش رادیوم چیست؟

نقره با روکش رادیوم، نقره استرلینگی است که با رادیوم پوشیده شده تا سفیدتر و درخشان‌تر شود. نقره یک فلز نرم است، بنابراین رادیوم از خط افتادگی و یا ساییدگی آن محافظت می‌کند. باید بدانید که نقره جامد بسیار نرم است پس  نمی‌توان با آن جواهر ساخت، بنابراین شامل 92.5٪ نقره و 7.5٪ فلزات دیگر مانند مس، نیکل یا ترکیبی از این دو می‌شود ( عیار 925). وجود مس و نیکل در نقره استرلینگ( نقره با عیار 925) میتواند باعث اکسید شدن نقره شوند( تیره شدن نقره). اما اگر این نقره استرلینگ را با رادیوم آبکاری کنیم از اکسید شدن محافظت میکند. 

5- کدام بهتر است؟ نقره روکش رادیوم یا نقره بدون روکش ( نقره استرلینگ)؟

انتخاب جواهرات نقره با روکش رادیوم و یا نقره بدون روکش (نقره استرلینگ) بستگی به سلیقه دارد. نقره بدون روکش  (نقره استرلینگ) بدلل اینکه شامل نیکل و مس است ممکن است با گذر زمان اکسید شود و پوست بدن شما را سبز کند. اما وقتی با یک لایه از رادیوم پوشیده شود، نقره بهتر می‌شود.

رادیوم پوست شما را از مقدار کمی از نیکل موجود در نقره استرلینگ محافظت می‌کند و خطر اکسید شدن را برطرف می‌کند.



6- تفاوت رادیوم و پلاتین در چیست؟

رادیوم و پلاتین هر دو از فلزات گرانبها و نقره‌ای رنگ هستند. رادیوم با پلاتین استخراج می‌شود و هر دو کمیاب و ارزشمند هستند. رادیوم حتی کمیاب‌تر از پلاتین است و قیمت بسیار بالاتری دارد. اما وقتی ضخامت رودیم بیشتر از 1.0 میکرون می‌شود، شکننده می‌شود، بنابراین یک جواهرساز نمی‌تواند یک قطعه را کاملاً از رادیوم بسازد.

پلاتین قابل تغییر شکل‌تر است( انعطاف پذیر و قایل چکش خردن) و وقتی ضخیم است شکسته نمی‌شود. از آن برای ساخت جواهراتی که آسان نگهداری شود و مقاوم باشد استفاده می‌شود.



7-  تفاوت رادیوم و طلا در چیست؟

رنگ، تفاوت اصلی و مهم بین رادیوم و طلا است (طلا دارای رنگ زرد گرم است در حالی که رادیوم رنگ نقره‌ای خنثی دارد). هر دو فلز مقاوم، گرانبها و هزینه‌بر هستند.

جواهرات می‌توانند از طلای محکم، همانند پلاتین، ساخته شوند؛ در حالی که رادیوم تنها برای پوشش دادن به فلزات دیگر استفاده می‌شود. مگر اینکه بخواهید جواهرات طلا خود را نقره‌ای کنید،

آبکاری طلای زرد با رادیوم توصیه نمی‌شود چرا که به مروز زمان و با فرسودگی روکش رادیوم، طلا از زیر رادیوم نمایان می‌شود. به همین منظور قبل از اینکه طلای زرد با روکش رادیوم آبکاری شود، با فلزات اغلب سفید ترکیب می شود تا رنگ سفید بگیرد و پس از آن با رادیوم روکش می شود. 

8- تفاوت قیمتی طلا و رادیوم

هزینه رادیوم دو برابر یا بیشتر از طلا است.


RHODIUM VS GOLD PRICE
 

 


9- آیا طلا سفید همان رادیوم است؟

بیشتر جواهرات طلا سفید در بازار تجاری در واقع پوشیده شده با رادیوم است. اگر جواهرات “طلا سفید” شما نقره‌ای درخشان است، احتمالاً یک لایه رادیوم دارد. اگر دارای حاشیه زرد روشن است، احتمالاً بسیار زیاد طلا سفید است. اما داشتن جواهرات طلا سفید پوشیده شده با رادیوم بد نیست (پوشش رادیوم ارزش و مقاومت را افزایش می‌دهد.)

 

10- مزایای آبکاری رادیوم:

  • زیبایی و درخشندگی بیشتر
  •  دوام بیشتر
  • ضد حساسیت
  • کیفیت بالا
  • غیر سمی

 

11-معایب آبکاری رادیوم:

  • اصول نگهداری دارد
  • در صورت عدم رعایت اصول نگهداری، نیاز به تمدید آبکاری دارد
  • هزینه آبکاری رادیوم بر اساس وزن نقره/طلا محاسبه می شود ولی بهتر است بدانید که زیاد ارزان نیست!

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*