نقره , طلا , جواهرات , زیورآلات

کاربردهای جالب نقره – فلزی گرانبها است که همواره در کنار طلا ، برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار میگرفته است. اما این تنها بخشی از کاربرد آن است.این فلز با خصوصیاتی که دارد در دیگر صنایع نیز به صورت فراوان مورد استفاده بوده است. از جمله موارد استفاده این فلز در تولید باران، شیشه اتومبیل و …   است. نقره قابلیت رسانایی بالایی دارد . در سال‌های اخیر بیشترین مصرف نقره در بخش صنعت به ویژه صنایع الکترونیک بوده و بعد از آن ساخت جواهرات و لوازم تزئینی، تولید سکه و مدال، عکاسی و ساخت ظروف و لوازم غذاخوری دیگر موارد مصرف نقره است. از دیگر کاربردهای نقره می‌توان به ساخت آینه و دوربین، به عنوان کاتالیزور فرایندهای شیمیایی، در پزشکی در پرکردن دندان و ساخت برخی سازهای موسیقی اشاره کرد. در ادامه برخی از موارد استفاده از این فلز زیبا را با هم مرور میکنیم:

 

جادوی نقره شما را از ارواح در امان نگاه میدارد

از جمله مواردی که در گذشته از نقره استفاده میشده باوری است که در برخی از قبایل وجود داشته و گاها هنوز هم ممکن است وجود داشته باشد . برخی از قبایل بر این عقیده بودند که نقره می تواند شما را از شر نیروهای شیطانی و ارواح خبیثه محافظت کند. شاید این مورد کمی خنده دار به نظر برسد ولی میتوان این باور را به این صورت نیز تعبیر و بروز کرد که نقره انرژی های مثبت به شما منتقل می کند. امروزه به روش های علمی اثبات شده است که سنگ ها، فلزات و …. انرژی داشته و میتوانند این انرژی را منتقل کنند . فلزاتی مانند طلا و نقره دارای انرژی های نهفته هستند که با لمس آنها این انرژی قابل دریافت است.

 

 

 

استفاده از نقره در وسایل الکترونیکی

از نقره به دلیل خاصیت رسانایی که دارد در وسایل الکتریکی مختلفی استفاده می‌شود، مانند: کلید برق، خازن‌های سرامیکی چندلایه، چسب رسانا، گرمکن اللکتریکی شیشه خودرو، به عنوان ماده پوشاننده در رسانه‌های ذخیره‌سازی داده‌های تصویری مانند DVD و…. نقره در بسیاری از وسایل الکتریکی که امروزه استفاده می‌کنیم نیز وجود دارد، مانند تلفن‌های همراه، تلویزیون‌های پلاسما، کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌ها.

نقره , طلا , جواهرات  , آینه , بهداشت

 

نقره در افزایش بهداشت تاثیر دارد

از جمله مواردی که به صورت علمی اثبات شده تاثیر نقره در امور بهداشتی است. نقره خاصیت ضدباکتری دارد. مقدار بسیار کم از این فلز گرانبها می تواند میکروب ها را نابود کند. این کار را نیز با ایجاد یک واکنش شیمیایی روی سلول های باکتری و در هم شکستن آن ها انجام می دهد.

 

 

از دیگر کاربردهای جالب نقره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نقره افکت آینه ای ایجاد می کند

نقره بیشتر از تمامی فلزهای طبیعی، بازتاب و درخشندگی دارد. به همین دلیل است که سطح آینه ها را با نقره می پوشانند تا بهترین و با کیفیت ترین انعکاس را ارائه نماید. علاوه بر استفاده های روزمره از آینه، نقره یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده تلسکوپ، میکروسکوپ و پنل خورشیدی را نیز تشکیل می دهد.

نقره , طلا , جواهرات  , آینه , بهداشت

نقره می تواند باران تولید کند

یدید نقره وقتی روی ابرها می ریزد، فرایندی موسوم به «بذرپاشی» صورت می پذیرد و به دنبال آن، در مناطق خشک و کویری باران تولید شده و از ابرها می بارد.

 

نقره موجب تغییر رنگ می شود

نقره در واکنش به سولفور در مجاورت هوا به رنگ مشکی تغییر رنگ می دهد. به همین دلیل است که گفته می شود درون ظروف نقره نباید تخم مرغ یا مایونز سرو شود زیرا موجب سیاه شدن ظرف خواهد شد.

 

دیگر موادر کاربردهای جالب نقره :

 

فروشگاه اینترنتی فروش زیورآلات لمیا

 

استفاده از نقره در شیشه های ماشین

شاید برای شما سوال باشد که شیشه های عقب خودرو در فصل های سرد چگونه با یک دستوری که توسط راننده به خودرو داده میشود ، بخار ناشی از سرما را از روی شیشه پاک میکند. جواب سوال شما اینجاست. از آنجا که نقره یکی از بهترین فلزهای رسانای گرماست از آن برای خطوطی که در شیشه های عقب ماشین می بینید، استفاده می شود. نقش این خطوط گرم کردن شیشه در روزهای سرد زمستانی است تا از یخ زدن آن پیشگیری کند.

 

رقیب طلاست و در مقام پس از آن قرار دارد

بعد از طلا، نقره چکش خوارترین فلز طبیعی محسوب می شود که بسیار انعطاف پذیر بوده و می توان آن را به اشکال مختلف تغییر داد. یک اونس (۲۸٫۳ گرم) نقره را می توان به یک سیم به بلندی ۲٫۵ متر تبدیل کرد. این خاصیت باعث شده است تا به راحتی بتوان از نقره در تولید و ساخت زیورآلات به شکل های مختلف استفاده کرد.

 

 

نقره در غذا

نقره به صورت خالص برای بدن ضرری ندارد و می توان از آن برای تزئین غذاهای استفاده کرد. در کشور هند، برخی از غذاها با یک ورقه نازک از نقره که به «ورق» موسوم است، تزئین می شوند. همچنین بسیاری از ظروف غذاخوری در گذشته با نقره ساخته میشده است. امروزه نیز در برخی از هتل های مجلل از ظروف نقره ای استفاده میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*