نقره سیاه قلم چیست؟

نقره مدل سیاه قلم شده چیست؟، افرادی که علاقه مند به زیورآلات نقره هستند احتمالا عبارت «نقره سیاه قلم» را شنیده اند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد نقره سیاه قلم صحبت کنیم. تا اگر قصد خرید زیورآلات نقره را داشتید و نمی دانستید نقره سیاه فلم چیست، با مفهوم آن آشنا شوید. پس با ما در مجله نقره لمیا همراه باشید:

نقره , موتور ژاپن , ژاپن , فلاور, مارکیز , ساعت نقره , خرید نقره , خرید ساعت نقره , ساعت نقره زنانه , گالری نقره لمیا

تاریخچه سیاه قلم کاری

سیاه قلم یکی از روش های تزئین برای زیورآلات نقره است. برای اینکار باید از آلیاز نقره با ترکیب سرب، مس و گوگرد استفاده کرد. البته باید بدانید که سیاه قلم تنها شامل زیور آلات نقره نیست و برای ایجاد سایه روشن، سیاه قلم را روی زیورآلات طلا نیز انجام می دهند. 

طرح سیاه قلم ریشه تاریخی دارد و مصریان باستان از این هنر برای طراحی زیورآلات نقره و طلای خود استفاده می کرده اند. در این روش رنگ مشکی را بر روی قسمت هایی از بدنه زیورآلات که میخواهند برجسته و زیبا نمایش داده شود طرح می زنند. 

در ایران نیز در دوره ساسانیان استفاده از سیاه قلم بر روی ظروف و زیورآلات گسترش چشمگیری یافت . در دوره سلجوقیان بدلیل محدودیت های استفاده از طلا و نقره، سیاه قلم بر روی ظروف مسی، برنجی و برنزی انجام می شد.  در دوره قاجاریه هنرمندان اصفهانی و ارامنه تبریز اوج هنر سیاه قلم را بر روی نقره به نمایش گذاشته اند. 

 

نقره چگونه سیاه قلم کاری می شود؟

در ابتدا با اره کاری، تراش کاری، قلم زدم و اسید کاری، حفره هایی بر روی زیورآلات نقره  ایجاد می شود. سپس محلول سیاه قلم را بر روی حفره ها ریخته و با حرارت آن را ذوب میکنند. پس از سرد شدن آن، با فرچه روی فلز را تمیز میکنند تا زیبایی خود را نمایان کند. 

 

چه موادی در سیاه قلم استفاده می شود؟

  • گوگرد :

    رنگ سیاه طراحی سیاه قلم بدلیل وجود گوگرد است. این عنصر کمترین دمای ذوب را در میان سایر عناصر سیاه قلم کاری دارد بدین منظور به طور جداگانه ذوب می شود و در انتهای کار به ترکیب اضافه می شود . 

     

  • سرب:

    در گذشته با افزودن مس به سولفید نقره، افت نقطه ذوب حاصل از ناخالصی در هر دو فلز رعایت می شد. بعدها سرب را به این ترکیبات اضافه کردند که این کار موجب بهبود و حفظ تناسب نقاط ذوب در فلز پایه و سیاه قلم شد.

     

  • مس:

    از مس برای جلوگیری از افت نقطه ذوب حاصل از ناخالصی، استفاده می شود.

     

 

زنجیر نقره , پلاک فروهر , گردنبند فروهر , زنجیر مدل ونیزی , زنجیر نقره , نقره , خرید نقره , روکش طلا سفید , ایتالیا , گالری نقره لمیا

نقره سیاه قلم بهتر است یا نقره معمولی

نقره سیاه قلم یک مدل خاصی از طراحی بر روی زیورآلات نقره است که با ایجاد سایه روشن، قسمت های برجسته بدنه زیورآلات را به زیبایی نمایش می دهد. البته این زیبایی یک امر سلیقه ای است و افرادی هستند که به نقره ساده وعلاقه بیشتری نشان می دهند و زیبایی آن را بیشتر می پسندند و طرفدار دو آتیشه آن محسوب می شوند.

به هر حال باید گفت انتخاب بین نقره سیاه قلم، نقره معمولی و یا حتی نقره با روکش کاملا بستگی به سلیقه و نیاز هر شخص دارد و نمی توان گفت کدام بهتر است. قطعا هر شخصی با توجه به خواست و علایق خود و هزینه هایی که می خواهد انجام دهد بهترین انتخاب را خواهد کرد.  

 

چرا نقره سیاه قلم، لکه دار و تیره می شود؟

نقره موجود در جواهرات بدلیل خاصیت اکسید بودن، ممکن است به دلیل رطوبت موجود در هوا واکنش های شیمیایی انجام داده و تیره شود که قبلا در مورد راه های تمیز کردن نقره گفته ایم.

نقره سیاه قلم نیز از این قاعده مستثنا نیست . احتمال تیره شدن آن وجود دارد. البته با وجود برجستگی های سیاهی که بر روی طرح های سیاه قلم وجود دارد شاید این تیره شدن آن قدر که بر روی نقره معمولی وجود دارد محسوس نباشد. 

 

ما در گالری نقره لمیا انواع زیورآلات نقره سیاه قلم از جمله: دستبند سیاه قلم، نیم ست سیاه قلم، انگشتر سیاه قلم و البته زنجیر و گردنبند سیاه قلم را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. محصولاتی عمدتا خارجی و البته با کیفیت.


نقره , جواهرات , طلا , خرید نقره , گالری نقره لمیا , نقره استرلینگ , نقره آرژانتین , جواهرات , انواع نقره

 


جلوگیری از لکه‌دارشدن نقره سیاه قلم

  •  باید جواهرات در جای نگهداری شود که در معرض هوا قرار نگیرد. می‌توانید نقره را در کیسه‌های ضد آب نگهداری کنید. برای جلوگیری از رطوبت هوا، ژل سیلیکا یا یک تکه گچ برای جذب هوا استفاده کنید.
  • پس از استفاده از جواهرات، آنها را تمیز کنید و سپس در محل نگهداری قرار دهید. ترشحات بدن انسان میتوانند روی سطح نقره و طلا بنشینند و آن را تیره و لک دار کنند. 
  • بهتر است جواهرات نقره با آب تماس نداشته باشند پس هنگام شنا و دوش گرفتن، از جواهرات نقره استفاده نکنید.
  • از تماس جواهرات نقره با مواد شیمیایی خانگی، شوینده‌های بدن یا هر ماده گوگردی مانند: لاتکس، پشم و پیاز اجتناب کنید.
  • زیورآلات نقره را در تماس عطر، ادکلن، لوسیون یا مواد آرایشی و … قرار ندهید. 
  • هنگام شستن زیورآلات نقره، از آب گرم و صابون برای شستن آرام وسایل استفاده کنید. با یک پارچه نرم خشک کنید تا لکه‌های آب خشک از بین برود.
  • آبکاری کردن جواهرات نقره، یکی دیگر از روش‌های خوب برای به تأخیر انداختن میزان لکه دار شدن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*